Sveaskog är branschvinnare i Sustainable Brand Index 2023
Sveaskog har återigen utsetts till Sveriges mest hållbara varumärke inom branschkategorin ”skogsägare”. Detta visar Europas största oberoende varumärkesstudie om hållbarhet, Sustainable Brand Index. Rankningen av varumärken på den svenska marknaden baseras på hur konsumenter uppfattar dem utifrån olika hållbarhetsaspekter. På hela listan över hållbara varumärken i Sverige klättrar Sveaskog till plats 75, det bästa resultat över de sista tre åren.
– När man är mitt i en omställning i verksamheten är det viktigt att få ett kvitto på riktningen. Det är särskilt bra att se att denna rankning baseras på konsumenter och allmänhetens syn på Sveaskog och vår verksamhet. Vi har mycket arbete kvar för ett mer varierat och hållbart skogsbruk, men det är betryggande att veta att vi är på rätt väg och leder utvecklingen framåt, säger Erik Brandsma, VD på Sveaskog.
Läs rapporten här: Sweden — SUSTAINABLE BRAND INDEX (sb-index.com)
Om Sustainable Brand Index
Sustainable Brand Index™ är Europas största oberoende varumärkesstudie om hållbarhet, grundad 2011 av SB Insight i Sverige. Sustainable Brand Index™ mäter hållbarhetsuppfattningen av varumärken i olika branscher och länder. Det är en oberoende studie som består av nästan 1 600 varumärken, 36 branscher och 80 000 konsumentintervjuer över hela Europa (Norden, Nederländerna och Baltikum). I 2023 års studie har ett riksrepresentativt urval av 29 000 svenskar, i åldern 16-75 år, intervjuats under perioden december 2022-februari 2023. Totalt 418 varumärken i 36 olika kategorier bedömts utifrån hur de upplevs prestera inom de 17 globala hållbarhetsmålen.