På Sveaskogs fastighet Ebbegärde utanför Kalmar rullar en helt ny skördare och en ny skotare fram i gallringsbeståndet. Melker Staflin, Malte Mathisson och Gusten Olofsson går alla sista året på skogsbruksutbildningen på Naturbruksgymnasiet i Kalmar och är här för att lära sig att hantera maskinerna.
Skolan har precis fått de nya maskinerna levererade och startat igång utbildningen för skogsmaskinförare. Oskar Simonsson är instruktör och lärare på skolan.
- Vi har tidigare haft ett samarbete kring maskinförarutbildningen med Stora Segerstad naturbrukscentrum. Men eftersom de har fått fler egna elever och det är en bit att resa från Kalmar till Gislaved har vi investerat i två egna maskiner och utbildningen sker nu på Sveaskogs mark, berättar Oskar.
Objekten som eleverna tränar på är skarpa gallringsobjekt som Sveaskog försett skolan med. Skolan är upplagd som en verklig entreprenör i alla system. Arbetsorder och rapportering hämtas och färdigställs i samma system som det vanliga flödet. Efter det görs stickprovsuppföljningar och fakturering. Sveaskog har inga krav på volym utan, bara att kvaliteten i gallringen är bra.
Med det nya utbildningsupplägget där förutsättningarna i princip är identiska med en verklig arbetsmiljö får eleverna tillgodoräkna sig en del av utbildningstimmarna som arbetsplatsförlagt lärande, det som i dagligt tal benämns som APL eller praktik.
Axel Sandahl är produktionsansvarig på Sveaskog i Götaland och del av gymnasieskolans programråd.
- Det här är ett led i att säkra framtida kompetens och skapa bra partnerskap. Den här samarbetsformen med skolan gör att både eleverna och maskinerna får många timmar i skogen i en riktig miljö, säger Axel.
Mycket att lära sig
Eleverna kommer ut tre och tre till objektet när det är dags för förarutbildningen. De får upp till två timmars körning i skördaren varje dag, innan de roterar bakom spakarna och ofta sitter instruktören bakom och följer arbetet. Malte, Melker och Gusten har precis börjat att lära känna maskinerna.
- Det är mycket som är nytt och många beslut som ska fattas så det kan bli lite stressigt när läraren är med i hytten, säger Malte och ler.
Under utbildningen får de lära sig alla momenten i de båda maskinerna. Allt från var knapparna sitter till att välja träd och ansätta dem, aptera och att skilja på massaved och klentimmer och att slutligen rapportera objektet.
Gusten Olofsson och Malte Mathisson kör skördare
En gallringsåtgärd bedöms efter ett stort antal kriterier så det är många saker att hålla reda på för eleverna. Föraren ska ha beaktat all kulturhänsyn och naturhänsyn och objektet ska vara fritt från allvarliga körskador. De första gallringsobjekten som eleverna avverkat har fått beröm från Sveaskog då de hållit hög kvalitet.
- Jag är lite trött efter en hel dag i maskinerna. Det är mycket att ta in och jag tror inte att man kan bli fullärd, säger Gusten.
Melker Staflin kör skotare
Gemensamt för alla tre är att de ser positivt på framtiden som maskinförare. Det har inte varit några problem med att hitta praktikplatser hos företag och de tror inte heller att det kommer att bli svårt att hitta anställning.
- Nej, det tror jag inte, men jag är intresserad av att starta eget företag hemma på Gotland när jag är klar med utbildningen, säger Melker.
När dagen nått sitt slut hoppar eleverna in i maskinerna för att parkera dem för natten. Nu är det bara rapporteringen som återstår att göra.
- Vet du hur man skapar rapportfilen, ropar instruktören Oskar till Malte Mathisson.
- Nej, inte än, men du kan väl visa mig, svarar Malte innan skördaren rullar iväg efter dagens arbete.
Gallrad barrmassaved