Innovativ virkesleverantör bakom covidpinne
En covidpinne som påminner om att hålla avstånd även ute i skogen – det är en idé som Sveaskog i Bergslagen kläckt. Emballagetillverkaren, tillika virkesleverantören, Mårdträ AB fick uppdraget att tillverka den.
Idén kom från Sveaskogs virkesköpare Rickard Sandström: En covidpinne i form av en 120 centimeter lång vandringskäpp, som samtidigt fungerar som en påminnelse.
– Att hålla avstånd när man går promenader i skogen är inte svårt, men när man stannar till och till exempel tittar på en karta så glömmer man det fort. Den här pinnen vill påminna om det och markera att vi tar vårt ansvar och inte sprider smitta när vi träffar markägare. Vi kan fortsätta att träffas, hjälpa och göra ett bra arbete, men vi håller vårt avstånd, säger Rickard Sandström.
Rickard Sandström har alltid några covidpinnar med sig i bilen för att kunna dela ut till sina virkesleverantörer. Första reaktionen blir ofta: ”Skämtar du?”, men de flesta brukar gilla och använda dem, och Rickard kan se dem stå på farstukvisten utanför husen, berättar han.
Den som fick uppdraget att tillverka pinnen var Anders Lönnberg, som driver familjeföretaget Mårdträ AB.
– Vi är en träemballageindustri och tillverkar förpackningar som lastpallar, plywoodlådor och trähäckar till främst industrier. Vår största kund är Billerud Korsnäs i Frövi som köper lastpallar för pappersark i olika format. Vi har också ett hyvleri där vi tillverkar bygg- och snickerivirke. Allt som allt sysselsätter vi inklusive ledningen 17 personer, säger Anders Lönnberg.
Det var Anders Lönnbergs farfar som startade företaget 1947 då han började tillverka blompinnar i en lada. På 1950-talet drev han en såg, och verksamheten utökades senare med ett hyvleri och ett snickeri. Under ett antal år drev Anders föräldrar en byggvaruhandel i Lindesberg, men sedan den avvecklades 2004 har inriktningen varit emballage. Företagets största virkesleverantör är Setra, där Sveaskog står för en stor del av virkesleveranserna.
Anders Lönnberg har tidigare själv jobbat på Sveaskog, där han trivdes fantastiskt bra, men så började hans föräldrar närma sig pensionsåldern och han ville testa på att driva familjeföretaget vidare.
– Det är en jätteutmaning eftersom ens vardag är väldigt varierad, och man inte som på Sveaskog har flera hundra kollegor och en jätteorganisation i ryggen. Givetvis kan jag sakna skogsbranschen och fina dagar i skogen på arbetstid, det är lyxigt. Men jag ångrar mig inte, utan trivs jättebra och tycker det är otroligt kul och stimulerande, säger han.
Den pågående pandemin har påverkat även Mårdträ AB.
– Vi hade en dipp förra våren, då ett antal av våra kunder bromsade in väldigt kraftigt eller till och med slog igen under en tid. När vi summerar föregående år ser vi att vår omsättning backade med ungefär tio procent. Men efter sommaren har vi haft väldigt bra orderingång; vi har några kunder som är kopplade till sjukvårdsprodukter och tillverkar pappersprodukter som andningsmasker, våtservetter, engångsförkläder och dylikt. De har ökat sina avrop på emballage från oss väldigt kraftigt, och från sommaren och framåt har vi tagit igen tappet vi hade under våren.
När Rickard Sandström, som Anders Lönnberg känner väl sedan tidigare, kom med förfrågan om en covidkäpp hakade han på direkt.
– Vi bollade lite olika alternativ och resultatet blev en enkel, hyvlad käpp med rundade hörn, gjord av furustav med råvara från Moelven, så det är inte osannolikt att det är Sveaskogs virke de har sågat. Utmaningen var att ta fram en stämpel med Sveaskogs företagsnamn att trycka på pinnarna, men två veckor efter att vi enats kunde vi leverera pinnarna.
Anders familj äger också en del skog, där han är delaktig i förvaltningen.
– Vi har de senaste 15 åren sålt övervägande delen av vårt virke till Sveaskog, som är pålitliga, står för goda värderingar och har duktiga entreprenörer. Med Sveaskog känner man sig trygg.
Rickard Sandström