)
Skogskollo gav unga mersmak för en skoglig framtid

Skogstekniska klustret där Sveaskog ingår har tillsammans med samarbetspartners arrangerat sju skogskollon för unga tjejer under 2017. Sist ut är ett kollo där tjugo förväntansfulla tjejer fick ge sig ut i skogen utanför Burträsk i Västerbotten.

Nyheter | 2017-08-25

Skogstekniska klustret består av tio starka företag i skogsmaskinbranschen. Tillsammans bedriver de ett ”skogsbrukstekniskt process- och utvecklingsarbete i nära samarbete med akademi, forskare och skogsbolag”. De vill också förändra den traditionella synen på skogssektorn och göra den mer jämställd. En del i det arbetet är att lära en grupp tjejer i tio-tolvårsåldern vad skogsbranschen faktiskt är och handlar om.

– Tjejerna fick lära sig lite om både skogsskötsel, vilt, skogen som rekreation och vilka produkter man kan göra av skogen. De fick också träffa fyra kvinnor som jobbar med skog på olika sätt. Det blev jättelyckat, säger Lena Jonsson som är projektledare på Skogstekniska klustret.

Bemästrade skogsmaskinen med simulator

Måndag eftermiddag den 14 augusti inleddes kollot med matlagning och lekar i det fria för att lära känna varandra. Naturbruksgymnasiet i Burträsk var behjälpliga med såväl tält som extra filtar för de stundtals ganska kalla augustinätterna. På tisdag morgon var det dags för diverse olika stationer på naturbruksgymnasiet. Att tjejerna spelat en del data- och tevespel blev tydligt då det var dags för skotarsimulator, det var inga större problem att bemästra skogsmaskinen.

– Det var otroligt uppskattat att få testa simulatorn. Att de sedan även fick testa på att, tillsammans med en instruktör, köra en riktig skotare ute i skogen gjorde inte saken sämre. Det tyckte de var väldigt roligt, berättar Matilda Lingegård som genom sin roll på Mera Skog varit med och planerat kollot.

Senare fick tjejerna besöka en jakt- och viltstation där de fick kolla på skallar av olika vilt och testa en skyttesimulator. De fick också lyssna på en representant från Norra Skogsägarna som berättade om traditionellt skogsbruk. Där fick de mäta träd med pinne, åldersberäkna med mera. Kollot avslutades efter onsdagens besök på ett lokalt sågverk och en handelsträdgård med rekreationsskog.

En röd tråd under skogskollot

En viktig del av kollot var att prata om jämställdhet, dels i skogen, men även allmänt i tjejernas vardag. Med hjälp av några enkla filmer diskuterade de vad jämställdhet innebär och hur situationen ser ut för dem. Sin unga ålder till trots kom många kloka tankar.

– Vi har faktiskt inte hunnit ha något utvärderingsmöte ännu men med tanke på den respons vi fått här i Västerbotten kommer vi absolut fortsätta att arrangera fler sådana här kollon. Intresset är stort och platserna tar slut fort vilket ju är väldigt, väldigt roligt, avslutar Matilda Lingegård.

• Foto: Patrick Degerman