Portal med kundfokus prisad i Årets förbättring

Alla som vill köpa eller arrendera mark av Sveaskog kan numera lämna en intresseanmälan via en portal på sveaskog.se. Tack vare det har arbetet effektiviserats, vilket ger kunderna snabbare besked. Nu har bolagslantmätaren David Modén, som utvecklat portalen, prisats för sin insats.

Nyheter | 2017-03-14

Varje år vänder sig hundratals kunder till Sveaskog med förfrågningar om att köpa eller arrendera mark. Ofta handlar det om mark som angränsar till egna ägor, som man till exempel vill använda som betesmark eller för en avloppsanläggning. Det kan också röra sig om en byggnad man sett eller ett jaktarrende som man är intresserad av. Fram till för ett år sedan skickades alla sådana förfrågningar via mejl.

– Det var svårt att få en överblick, och många förfrågningar som kom in var inte kompletta vilket gjorde att ärendena tog längre tid än nödvändigt. Dessutom finns det alltid en risk med att förfrågningar mejlas till enskilda personer som kan bli sjuka eller sluta, berättar David Modén, bolagslantmätare på Sveaskog.

Transparens och snabb hantering

Tack vare den nya portalen hamnar alla intresseanmälningar numera i ett gemensamt system, vilket ger mycket bättre överblick och transparens. Eftersom det finns ett antal obligatoriska fält att fylla i när man gör sin ansökan, blir uppgifterna dessutom mer korrekta och kompletta redan från början.

– Bland annat måste man ange vilket specifikt område man är intresserad av – det räcker inte att skriva att man vill köpa ett stycke mark någonstans mellan Stockholm och Örebro, förklarar David Modén.

För kunderna innebär det att ärendena hanteras snabbare och effektivare.
– Vissa kanske tycker att det är lite krångligt att behöva fylla i uppgifterna, men på det stora hela upplever jag att kunderna tycker att det är tydligt och bra, säger David Modén.

Portalen ska bli ännu bättre

På knappt ett år har Sveaskog fått in 232 förfrågningar om förvärv via den nya portalen, där 141 resulterat i någon form av åtgärd. Utöver det har 34 förfrågningar kommit in som gäller olika typer av nyttjanderätter eller arrenden.

– Vi får fortfarande in en del förfrågningar via mejl, men målet är att alla ansökningar ska gå den här vägen på sikt, säger David Modén.

Han upplever att intresset internt har ökat, och att fler fått upp ögonen för fördelarna med portalen, sedan han vann pris i Sveaskogs tävling Årets förbättring, kategorin Kundfokus.

– Under året ska vi följa upp och utvärdera så att portalen blir ännu bättre. Bland annat kan vi bli tydligare rörande vilken typ av mark som vi kan tänka oss att sälja. Det handlar till exempel sällan om några större skogsfastigheter, säger David Modén.

Avslutningsvis, vad tror du gjorde att just din förbättring tog hem segern i Årets förbättring bland många goda bidrag?

– Nyckeln till vinsten var nog enkelheten – det här är något som är relativt tydligt och enkelt att ta till sig. Sättet på vilket priset delades ut var också väldigt roligt; att det blev under Sveaskogsdagarna med en stor del av alla kollegor på plats. Det var både överraskande och hedrande att jag vann.

Portalen för intresseanmälan

Den som är intresserad av att köpa eller arrendera mark av Sveaskog hittar formuläret för att göra en intresseanmälan här på sveaskog.se under fliken "Fastigheter till salu". Där klickar du vidare på Intresseanmälningar och kan sedan välja om det handlar om förvärv eller arrende. Du kan även gå till portalen här.

David Moden

David Modén

Bolagslantmätare

Tel: 08-655 90 17 08-655 90 17 , 070-345 51 46 070-345 51 46

Skicka e-post till David

David Modén

Yrke: Bolagslantmätare, Stab juridik och fastigheter, Sveaskog.
Ålder: 37 år.
Bor: Solna.
Familj: Sambo och två söner, 6 och 4 år.
Intressen: Mitt jobb och min familj. Är mycket samhällsintresserad och allmänt idrottsintresserad. Gillar skogen, men tillbringar ännu hellre tiden i stan – gillar att resa och besöker gärna städer som New York, London, Paris och Barcelona.

Årets förbättring

• Sedan 2013 delar Sveaskog varje år ut priset Årets förbättring till personer eller grupper i företaget som genomfört förbättringar inom de fyra kategorierna Öppenhet, Enkelhet, Innovation och Kundfokus – som också är Sveaskogs värdeord.
  • Koncernledningen utser tolv finalister bland de inskickade bidragen från verksamheten, och därefter röstar medarbetarna fram en vinnare i varje kategori; de bidrag som bedöms ha skapat allra störst värde för företaget.