Öppenhet för praktik gav pris i Sveaskogs Årets förbättring

Hos Sveaskog finns ett maskinlag som särskilt utmärkt sig för sitt arbete med att ta emot praktikanter. De är Årets förbättrare.

Nyheter | 2017-03-14

De fyra maskinförarna i 5484 Riddarhyttelaget i Norra Bergslagen är vana att ta emot praktikanter. Under de senaste fem åren har de hjälpt elever från naturbruksgymnasierna och andra utbildningar med runt 50 praktikveckor.

– Det här laget har varit väldigt duktiga på att ta hand om elever och ge dem en bra utbildning. Vi behöver ju maskinförare även i framtiden och därför är det viktigt för oss att göra det här – något som den här gruppen verkligen har förstått, säger Hans Karlström, avverkningsledare på Sveaskog i resultatområde Norra Bergslagen.

Genom att Sveaskog har avsatt speciella skolskotare för eleverna som inte används i ordinarie verksamhet får eleverna extra mycket körtid. – På en del andra skogsbolag där man inte har skolskotare kanske eleverna bara får köra någon timme. Här får de verkligen den viktiga körtid de behöver, säger Hans Karlström.

Göran Broberg är en av Riddarhyttelagets två skotarförare. Han ser praktiken som en viktig grund inför det fortsatt arbetslivet.

– Många kan köra ganska skapligt när de kommer, men det gäller också att kunna planera hur man ska lägga upp rutten, sina virkesavlägg och hur man kör i skogen. När man kommer till oss får man prova hur det fungerar på riktigt. Praktikanterna får köra åtta timmar om dagen och jobbar skift precis som vi gör, berättar han.

Även skolorna är nöjda med praktiken.

– Vi har förstått på lärarna att de är mycket nöjda och tycker att eleverna är mycket bättre när de kommer tillbaka och har fått köra så mycket, säger Patrik Olson, maskinlagets andra skotarförare.

Förutom Patrik Olson och Göran Broberg består maskinlaget av skördarförarna Mats Lind och Simo Ylikoski, som också hjälper till i arbetet med praktikanterna. Och visst har deras gemensamma arbete gett resultat på mer än ett sätt.

– Två av de lärlingar vi tagit emot har fått jobb hos Sveaskog nu, berättar Patrik Olson.

Hans Karlström

Avverkningsledare

Tel: 0222-336 52 0222-336 52 , 070-207 25 70 070-207 25 70

Skicka e-post till Hans

Årets förbättring

• Sedan 2013 delar Sveaskog varje år ut priset Årets förbättring till personer eller grupper i företaget som genomfört förbättringar inom de fyra kategorierna Öppenhet, Enkelhet, Innovation och Kundfokus – som också är Sveaskogs värdeord.
  • Koncernledningen utser tolv finalister bland de inskickade bidragen från verksamheten, och därefter röstar medarbetarna fram en vinnare i varje kategori; de bidrag som bedöms ha skapat allra störst värde för företaget.