Lyckad integrationsinsats gav pris i Årets förbättring

Fyra instegsjobb för nyanlända. Det blev resultatet av integrationsinsatserna i Sveaskogs resultatområde Södra Bergslagen under 2016. Framgångsfaktorn var en innovativ flerstegsraket med utbildning, studiebesök och praktik i samarbete med Arbetsförmedlingen och skogsvårdsentreprenörer – som även ledde till vinst i företagets tävling Årets förbättring.

Nyheter | 2017-03-06

Sveaskogs resultatområde Södra Bergslagen har, liksom kollegor runtom i landet, arbetat med integration i flera år – bland annat genom planteringsjobb där man mixat grupper med svenska och ensamkommande ungdomar. Nu har de gått ett steg längre och skapat ett helt paket med utbildning, studiebesök och praktik för personer som står långt ifrån arbetsmarknaden.

– Vi har länge funderat i de här banorna och tack vare Sveaskogs integrationsprojekt Växtkraft! fick vi möjlighet att genomföra det. Finansieringen därifrån gjorde att vi kunde avlöna två av våra skogsvårdsentreprenörer som fungerade som instruktörer åt praktikanterna på heltid, berättar Anna Ahlin, skogsskötselledare i Södra Bergslagen.

Entreprenörer en viktig pusselbit

Under den sex veckor långa inledande utbildningen, som arrangerades i samarbete med Arbetsförmedlingen, fick deltagarna ta röjsågskörkort A, gå Skötselskolan och lära sig allmänt om skogsskötsel. Eftersom många fortfarande gick SFI (Svenska För Invandrare) hade utbildningsmaterialet översatts till flera språk. Därefter följde praktik i tre månader med arbetsuppgifter som förröjning inför avverkning, ungskogsröjning och plantering.

För att få förståelse för hela kedjan från planta till planka fick deltagarna åka skördare och timmerbil och göra studiebesök på bland annat ett sågverk. De fick också praoa en dag hos någon av Sveaskogs avverkningsledare, områdesansvariga eller virkesköpare.

– Våra entreprenörer har haft en viktig del i utformningen av både utbildningen och praktiken, eftersom det är hos dem jobben finns sedan. Målet är ju att deltagarna ska kunna arbeta med detta på sikt, säger Anders Sjösvärd, områdesansvarig i Södra Bergslagen, som fungerat som handledare i projektet.

Ambitionen är att fortsätta

Resultatet så här långt har bland annat blivit att de fyra deltagare som var med under hela projekttiden fick instegsjobb på sina praktikplatser under resten av säsongen.

En annan positiv effekt som Anna Ahlin ser, är att det öppnat upp för ett närmare samarbete med Arbetsförmedlingen och väckt ett ökat intresse för skogliga frågor i stort.

– Det kommer säkert att underlätta vid rekryteringar i framtiden, säger hon.

Ambitionen är att göra om projektet under 2018, men att tidigarelägga starten jämfört med 2016 så att praktikperioden blir klar i juni. Då återstår mer av säsongen efter avslut.

– Vi tror att vartannat år är ganska lagom, för att alla ska kunna gå in i projektet med samma kraft och stora engagemang som vi gjort nu. Däremellan fortsätter vi att jobba med integration på andra sätt, bland annat genom att ha mixade lag vid planteringen i år igen, berättar Anna Ahlin.

För sitt genomförande av den framgångsrika integrationssatsningen, enligt en egenutvecklad modell, har Anna Ahlin och Anders Sjösvärd belönats med pris i Sveaskogs interna tävling Årets förbättring inom kategorin innovation.

– Det är förstås väldigt roligt att vårt arbete uppmärksammas och uppskattas. Generellt tror jag att Årets förbättring är jättebra för att lyfta nya idéer och få fler att berätta om de förbättringar som görs i företaget. Ibland kan det handla om små enkla saker som gör stor skillnad – men som annars kanske inte skulle komma fram, säger Anders Sjösvärd.

Årets förbättring

• Sedan 2013 delar Sveaskog varje år ut priset Årets förbättring till personer eller grupper i företaget som genomfört förbättringar inom de fyra kategorierna Öppenhet, Enkelhet, Innovation och Kundfokus – som också är Sveaskogs värdeord.
  • Koncernledningen utser tolv finalister bland de inskickade bidragen från verksamheten, och därefter röstar medarbetarna fram en vinnare i varje kategori; de bidrag som bedöms ha skapat allra störst värde för företaget.

Anna Ahlin

Skogsskötselledare

Tel: 0586-649 06 0586-649 06 , 070-207 25 66 070-207 25 66

Skicka e-post till Anna

Anders Sjösvärd

Områdesansvarig

Anna Ahlin

Yrke: Skogsskötselledare i Sveaskogs resultatområde Södra Bergslagen.
Ålder:
34 år.
Bor:
Karlskoga.
Familj:
Man och tre barn; fem, sju och nio år.
Intressen:
Friluftsliv tillsammans med familjen, fiske och fotografering.

Anders Sjösvärd

Yrke: Områdesansvarig i Sveaskogs resultatområde Södra Bergslagen.
Ålder:
53 år.
Bor:
Borensberg som ligger mellan Motala och Linköping.
Familj:
Fru och tre utflugna barn i åldrarna 20-28 år.
Intressen:
Umgås med familjen, jakt, hundarna, åka mc och vara i sommarstugan.

Växtkraft!

• Växtkraft! är ett integrationsprojekt som Sveaskog startade i november 2015.
  • Syftet är att förbättra de långsiktiga förutsättningarna att rekrytera på landsbygden.
  • Ambitionen 2017 är att ta emot minst 25 praktikanter och 75 sommarungdomar.
  • Under praktikperioden, som är tre månader, får praktikanten besöka avverkningar, kunder och lära sig mer om skogsbruk i allmänhet.
  • Kärnan i Växtkraft! är medarbetare som vill arbeta som handledare. Varje år genomförs en utbildning.
  • Både svenskar och nyanlända som står utanför arbetsmarknaden ges möjlighet till praktik.