)
Från skogen i Långträsk till radhus i Winwick

På den engelska landsbygden i Winwick några mil väster om Manchester bearbetas tallar från Sveaskogs skogar i Norrbotten. Tallarna ska bli trappor, lister och staket till det engelska byggvaruhuset B&Qs kunder.

Nyheter | 2017-08-24

Företaget som levererar råvaran till B&Q är Cheshire Mouldings, en av Englands största oberoende tillverkare av trappdelar och lister och företaget Stenvalls Träs största kund. Varje vecka tar Cheshire Mouldings emot 4–6 bilar lastade med råvara från Stenvalls. Råvara som till viss del är förädlad i Norrbotten och som sedan bearbetas lokalt.

Hög kvalitet, stabil prisnivå och möjlighet att förädla produkten så mycket som möjligt före leverans för att minska spillet är styrkor hos Stenvalls som Cheshire Mouldings värdesätter. Ett viktigt led i arbetet med att minska spillet är Stenvalls satsning på röntgenutrustning vilket märks på flera sätt. Tidigare lastade man till exempel en oförädlad råvara och skickade därmed både spån och spill till kunden. Idag skickar man en färdighyvlad komponent i rätt längd och kvalité som kunden kan använda direkt.

– Vi försöker göra rätt så tidigt som möjligt i kedjan. Med röntgen kan vi se vad som finns inuti stockarna så att vi tidigare kan bestämma vad vi ska göra med den specifika timmerstocken. Då kan vi också såga rätt kvalitet och få ut större andel rätt procent kundanpassat. Vi ser att det finns ett behov av det hos Cheshire Mouldings så vi kommer att använda röntgen för dem och våra andra kunder, säger Roger Bergman, produktionschef vidareförädlat på Stenvalls Trä.

Hög kvalitet, stabila priser och minimalt med spill

Samarbetet mellan Stenvalls och Cheshire Mouldings har pågått i många år och lika länge som Sveaskog har sålt timmer till Stenvalls. Det täta samarbetet har successivt utvecklat produkterna till slutkund där det blir allt viktigare att titta bakåt i kedjan. Genom att anpassa apteringen i skogen och tillredningen för att få fram den bästa råvaran i de mest lämpade längderna och dimensionerna.

– Det utvecklingsarbete som pågår mellan oss och Stenvalls handlar om precis det här – hur vi på sikt ska kunna identifiera rätt råvara till Stenvalls olika kunder redan ute i skogen. En tuff men inte alls omöjlig utmaning, säger Sveaskogs marknadschef Patrick Bäckström.

Kreativa lösningar gör att affärerna växer

Effektiv logistik och kreativa affärslösningar är två andra framgångsfaktorer för Cheshire Mouldings. Historiskt har alla slutkunder gjort sina inköp i byggvaruhusen men nu säljs alltmer via webben. Varje vecka säljer företaget material till runt 150 trappor bara via webben. Det är en utveckling som skulle kunna göra bygghandeln negativt inställt till företaget som leverantör. Men entreprenörerna John Carney och Jacquie Capper tillsammans med Johns två bröder har löst det på ett finurligt sätt.

Cheshire Mouldings presenterar alla produkter på webben och leveranserna går direkt till slutkund. Men innan webbeställningen läggs får kunden bestämma via vilken bygghandel affären ska göras. På så sätt bibehåller Cheshire Mouldings den goda relationen till alla återförsäljare som har deras produkter på hyllan.

Flexibilitet som skapar mervärde

För John och Jacquie är ingenting omöjligt. Utöver de fasta leveranser som görs upp halvårsvis kommer det ofta förfrågningar från teamet på extra leveranser med kort varsel. Möjligheten till flexibilitet är alltså viktig och ställer även höga krav på Sveaskog som leverantör. Att Sveaskog har möjlighet att vid behov snabbt kunna ställa om och leverera extra volymer parallellt med de löpande, fasta leveranserna är något som Cheshire Mouldings sätter mycket stort värde på. Men det räcker inte att vara flexibel;

– Flexibiliteten är förstås väldigt viktig men vi måste också ha expansiva leverantörer som kan och vill växa med oss. Som marknaden ser ut nu kommer vi att fortsätta växa och det gör att våra behov av volymer blir större och större och då vill vi att Stenvalls kan öka volymerna till oss, säger John Carney.

– Stenvalls största målsättning är långsiktighet, vi vill växa och utvecklas med våra kunder. Utmaningen är att hitta en balans mellan flexibilitet och produktivitet som gör oss attraktiva hos våra samarbetspartners. Därför är det uppfriskande att Sveaskog som är en av våra större leverantörer frågar vad vår kund vill ha. Det gör att vi kan börja kartlägga kvalitet i olika områden och tillsammans med röntgen får vi helt andra förutsättningar för att göra rätt från början, säger Roger Bergman.

Patrick Bäckström

Marknadschef