)
Jenny Kangas och hennes barn i deras trähus.

Fler väljer trähus av miljöskäl

När Jenny och Hans bestämde sig för att bygga hus föll valet på trä – av miljöskäl. Och de är inte ensamma. Allt fler husköpare efterfrågar hållbarhet.

Nyheter | 2017-05-15

Intresset för energisnåla hus och miljövänliga byggmaterial är stort idag. Älvsbyhus​ satsade nyligen rejält på energismarta hus genom att lansera elva nya modeller som ska möta marknadens alltmer skärpta miljö- och energikrav. På företaget märker man klart och tydligt husköparnas önskemål.

– Det finns en större miljömedvetenhet idag, speciellt bland den yngre generationen husköpare. Flera av dessa är barnfamiljer som tänker mycket på vilka avtryck vi gör inför framtiden. I de kundundersökningar vi gör ser vi att detta är frågor som dyker upp mer och mer, säger Mikael Olofsson, sågverkschef på Älvsbyhus.

Flera fördelar att bygga nytt

Många som står inför processen att bygga hus väljer trä, då det är ett förnyelsebart material som har stora miljöfördelar jämfört med andra byggmaterial. Familjen Kangas/Kangasharju är en av många familjer som väljer trä tack vare dess miljöfördelar. Sedan ett halvår tillbaka bor de i sitt nybyggda hus i Järlåsa, några mil utanför Uppsala.

– Vi tittade först på äldre hus men kom på tanken att det skulle bli mer energisnålt att bygga nytt. När vi började göra efterforskningar insåg vi efter ett tag att trä innehåller mindre gifter än andra byggmaterial. Det kändes viktigt för oss, dels av miljöskäl, dels för att vi har två små barn och därför vill omge oss med så få gifter som möjligt, säger Hans Kangasharju.​

Satsar på interna utbildningar

På taket finns solceller som står för 25 procent av familjens energiförbrukning. Resten av huset får sin el via andelar i ett vindkraftverk.

– Mitt intresse för miljöfrågor vaknade ordentligt när jag jobbade med ett folkbildningsprojekt i Tanzania och såg hur sårbara vi människor är för klimatförändringar och miljöförstöring. Mitt engagemang handlar om miljön men också om global rättvisa och -solidaritet. Vi här i norr måste ta större ansvar och själva producera det vi behöver och inte utarma fattiga länder på deras resurser, säger Jenny Kangas.​

Älvsbyhus har, i samarbete med Sveaskog, internutbildat sina säljare i framställningsprocessen av virke samt i fördelen med att bygga med trä.

– Vi anar att våra kunder kommer att ställa sådana frågor i ännu större utsträckning framöver, och då vill vi att våra säljare ska kunna svara, säger Mikael Olofsson.

Läs mer i kommande Forum Sveaskog.

Fler bilder

Familj: Jenny Kangas, Hans Kangasharju samt barnen Vide, 4 och Mille, 1,5.

Bor: I en villa från Älvsbyhus i Järlåsa, utanför Uppsala.

Gör: Jenny studerar hållbar utveckling vid Uppsala universitet och Hans är utvecklingshandledare på Uppsala kommun.

Fritidsintressen: Hans skriver och spelar musik, Jenny gillar friluftsliv, båda är brädspelnördar och gillar odling.

Därför valde vi trähus:

– För att trä är ett naturligt material som inte innehåller lika mycket gifter som andra byggmaterial.