Enkelhet i naturvården gav pris i Årets förbättring

Genom ett nytt, snabbt och enkelt sätt att arbeta blir fler naturvårdsåtgärder utförda. För att ha infört detta arbetssätt har Jan Dahl, områdesansvarig i Växjö, belönats med pris i Sveaskogs tävling Årets förbättring.

Nyheter | 2017-03-14

I Sveaskogs resultatområde Växjö, där Jan Dahl är områdesansvarig, finns två ekoparker men även andra områden där naturvårdande åtgärder ska utföras. Exempel på sådana insatser är huggning av enstaka träd för att skapa död ved som bidrar till den biologiska mångfalden.

– Där vi avverkar större arealer och kan använda maskiner hela vägen är det inget problem. Däremot har mindre åtgärder som måste utföras manuellt många gånger varit svårare att få till på ett enkelt och effektivt sätt, berättar Jan Dahl.

Tanken är att skapa kontinuitet

Istället för att lägga tid på att markera ut vilka träd som ska fällas och därefter lägga in dem i ett datorsystem tog Jan Dahl helt enkelt med sig en skogsvårdsentreprenör ut i skogen. Med varsin motorsåg utförde de sedan arbetet direkt på plats. På så sätt kunde de utföra rätt åtgärd på en stor areal till lågt pris och med minimal administration, samtidigt som arbetsmiljöregeln att inte köra motorsåg ensam uppfylldes. Jan Dahl uppskattar att arbetet går ungefär dubbelt så fort på det här viset.

– Men allra viktigast är att naturvårdsåtgärderna blir av. Hittills har vi gått igenom 100 hektar och har ungefär 300 hektar kvar. Tanken är också att vi ska återkomma till de områden som vi varit i och göra en ny insats om fem-sex år så att det blir en kontinuerlig process, berättar han.

En annan vinst är att samarbetet med entreprenören fördjupats, vilket varit värdefullt.

– För mig som tidigare arbetat som maskinförare är det roligt att få arbeta ute i skogen igen. Men snart behövs jag inte längre. Under de senaste två åren har entreprenören lärt sig så mycket att han snart kan utföra arbetet själv, med hjälp av någon i arbetslaget, säger Jan Dahl.

Arbetet väcker nyfikenhet

Mest lämplig är metoden i äldre tallskogar som är avsatta som naturvårdsskogar. Lövområden kan också vara aktuella, men inte skogar med mycket gran.

– Allra bäst är det i områden där vi kan kombinera maskiner med manuell avverkning, eftersom det både blir skonsamt och kostnadseffektivt. Dels riskerar vi inte körskador och dels slipper maskinerna ticka pengar där vi inte plockar ut något virke, säger Jan Dahl.
Jan Dahl tror inte att det var så många som kände till arbetssättet innan han nominerades till Årets förbättring. Men på sistone har det uppmärksammats av kollegorna på Sveaskog. Inte minst sedan han vann pris i Årets förbättring, kategorin Enkelhet, för sina goda insatser.

– Under prisutdelningen var det en del som kom fram och frågade hur vi arbetar och var det kan vara lämpligt att göra så här. Så jag hoppas att det sprider sig nu, säger han.

Hur var det att vinna pris i Årets förbättring?
– Det var både roligt och oväntat! Man gör sin grej och tänker att det inte är så märkvärdigt. Jag blev väldigt förvånad när jag kom till final och ännu mer när jag vann.

Jan Dahl

Områdesansvarig

Växjö

Tel: 070-618 81 05 070-618 81 05

Skicka e-post till Jan

Jan Dahl

Yrke: Områdesansvarig i Sveaskogs resultatområde Växjö.
Ålder: 45 år.
Bor: Fliseryd, två mil från Oskarshamn.
Familj: Sambo och tre barn i åldrarna tio månader till 22 år.
Intressen: Familjen, jakt och fiske – och jobbet.

Årets förbättring

• Sedan 2013 delar Sveaskog varje år ut priset Årets förbättring till personer eller grupper i företaget som genomfört förbättringar inom de fyra kategorierna Öppenhet, Enkelhet, Innovation och Kundfokus – som också är Sveaskogs värdeord.
  • Koncernledningen utser tolv finalister bland de inskickade bidragen från verksamheten, och därefter röstar medarbetarna fram en vinnare i varje kategori; de bidrag som bedöms ha skapat allra störst värde för företaget.