)
Man som bygger altan med tryckimpregnerat virke.

Det våras för tryckimpregnerat

När hemmasnickarna inhandlar material för sommarens altanbygge innebär det också högsäsong för tryckimpregnerat virke. På Tenhults impregneringsverk i Småland råder nu extra bråda dagar.

Nyheter | 2017-05-04

När Lennart Johansson tog över rodret på familjeföretaget Ture Johansson Trävaru AB på 1950-talet var han redan varm i kläderna. Sågverket nära Skillingaryd har alltid sågat mycket furu, och i mitten av 1990-talet öppnades en ny möjlighet till vidareförädling av den egna produktionen. Till impregneringsverket Tenhults i Vaggeryd går nu ungefär en fjärdedel av det sågade och hyvlade virket, som impregneras och levereras till byggvarujättar som Beijer, XL-Bygg och Woody varje år.

– Vi gör två olika klasser av impregnering avsedda för olika krav, men störst är AB, som används till trallar, räcken och andra varor utan direkt markkontakt, berättar Lennart Johansson, som basar även för dotterbolaget Tenhults.

Högt leveranstryck under våren

Marknaden för tryckimpregnerat virke har ökat sakta men säkert på senare år. Under 2015 såldes totalt 700 000 kubikmeter tryckimpregnerat virke i Sverige. Det blir i runda slängar 15 000 altaner. På Tenhults görs den så kallade fullcellsimpregneringen som är NTR-klassad, det vill säga godkänd av Nordiska Träskyddsrådet.

– Utmaningen för oss gäller logistiken, menar Lennart Johansson. Två tredjedelar av hela vår produktion ska nämligen levereras under april till juni. Under högsäsong skickar vi iväg 10 000 kubikmeter per månad. Det blir många lastbilar som ska lastas varje dag...

Uppskattat samarbete

Ture Johansson AB köper in en del virke utifrån och Sveaskog är en av favoritleverantörerna. Kraven från bygghandeln har ökat när det gäller längder och dimensioner och Lennart Johansson uppskattar de långa längder som Sveaskog kan leverera. Uppskattningen är ömsesidig.

– Vi försöker att möta upp deras behov, bekräftar Anna Malmqvist, Sveaskogs försäljningschef i Sydsverige. Vår relation är jättebra, och det är extra roligt när man kan se den färdiga trallen överallt där man rör sig.

Anna Malmqvist

Försäljningschef