)
Omfattande restaurering av Hjälmare Kanal

Hjälmare Kanal genomför ett omfattande restaureringsarbete av kanalkanterna. Lagom till kanalpremiären i juni 2015 planeras arbetet vara färdigt – och kanalen markförstärkt med över 140 000 pålar.

Nyheter | 2014-07-28

Hjälmare Kanal AB genomför sedan ett drygt decennium ett omfattande restaureringsarbete av kanalkanterna i Hjälmare kanal. Hela kanalkanten ska stagas upp med pålar för att undvika ras och underminering.
– Det står flera hundra år gamla ekar längs med vattnet som har börjat undermineras och tippa ut över kanalen, vilket utgjorde en säkerhetsrisk för personer både på land och i vattnet, säger Per Eriksson, vd för Hjälmare Kanal AB.

Färdigt sommaren 2015

Nu närmar sig markförstärkningen med över 140 000 pålar sitt slut. Arbetet planeras gå i mål lagom till kanalpremiären 2015 och säkrar kanalen för flera decennier framöver.
– Restaureringen är värdefull både ur ett kulturhistoriskt och ett ekonomiskt perspektiv. Vi vill att kanalen ska fortsätta trafikeras av turister samtidigt som anläggningens värde ska bestå och det är därmed viktigt att den är säker, säger Per Eriksson.

Markförstärkt 70 000 pålar

Totalt har omkring 16 kilometer kanalbank förstärkt med pålar från Sveaskogs och Hjälmare Kanals skogsinnehav. Drygt hälften av all pålning – 70 000 stycken – och påfyllnad av gruskross har sedan 1998 genomförts av grävmaskinisten och slussansvarige Jan Eriksson, kallad Sluss-Janne.
– Det har varit ett omfattande arbete. Pålarna i den södra delen av kanalen pålades hade tjänstgjort sedan 1932 och var i behov av att bytas ut.
Jan Eriksson tillägger:
– Den här restaureringen har räddat flera ekar längs med kanalen och gjort kanalbanlen mer tillgänglig för besökarna.

Har fått uppfinna grävmaskinspaddling

Huvuddelen av pålningen har Sluss-Janne gjort från land. Men i vissa fall var dock kanalkanterna så eroderade, och marken så sank, att han inte kunde komma fram utan att maskinen riskerade att rasa ner i kanalen.
– Jag hyrde en flodflotte som jag ställde grävmaskinen på. Jag fick helt enkelt gå sjövägen istället. För att förflytta mig i kanalen har jag paddlat med grävmaskinen. Det var en idé jag fick som visade sig vara väldigt smidig. Det finns säkert fler grävmaskinister än jag som gör så här, säger Sluss-Janne Eriksson.

Per Eriksson

Vd Hjälmare Kanal AB